RCD People | Maurits ter Poorten

Rotterdam Central District, een innovatief, internationaal, nuchter en ondernemend district, met het Stationsplein als dynamisch middelpunt. Een gebied waar alles samen komt, van groot en gevestigd tot start-up, creatief en cultureel. Een internationaal gebied met authentiek, lokaal karakter. Maar wie zijn nou die mensen die regelmatig in het district te vinden zijn? Wij waren benieuwd en gaan iedere maand met iemand uit het RCD in gesprek.
Deze maand spraken we met Maurits ter Poorten, algemeen manager bij en co-founder van Studentflex en High Potential Academy. We gingen met Maurits in gesprek over het belang van intrinsieke motivatie, het bouwen van duurzame relaties en de kracht van het verbreden van je eigen perspectief. Ook spreken we over de uitdagingen in de arbeidsmarkt op dit moment.

Even voorstellen

Tijdens zijn studie Economie in 2010 richtte Maurits ‘Studentflex’ op in Utrecht. Een uitzendbureau voor studenten dat zich focust op het creëren van duurzame relaties. Als geboren en getogen Rotterdammer speelt de havenstad voor hem wel de rode draad in zijn leven. “Aan de overkant van het Groot Handelsgebouw zat mijn middelbare school”. Inmiddels zit Studentflex in 3 steden: Utrecht, Amsterdam en de meest recente locatie in Rotterdam, het Groot Handelsgebouw. Back to the roots. Naast Studentflex heeft Maurits ook een 2e bedrijf High Potential Academy, een bureau voor talentontwikkeling. Een organisatie die de intrinsieke motivatie van de student hierbij centraal zet.

Perron 0

Maurits heeft het Rotterdam Central District, de afgelopen jaren enorm zien veranderen. ''Dit was eigenlijk voorheen het gebied waar je niet moest komen. Ook wel ‘Perron 0’ genoemd. Grappig dat zo’n grauw gebied zich zo snel heeft ontwikkeld tot een aantrekkelijk, nuchter en ondernemend ‘district’. Dat past heel erg bij de sfeer die wij als bedrijf willen neerzetten.” Maurits legt uit dat binnen Studentflex ‘duurzame relaties’ het sleutelwoord is. “Doormiddel van oprechte interesse creëren wij een langdurige verbinding. Dát drijft ons. Wij vinden het leuk om mensen bij elkaar te brengen. Onze community is dan ook een belangrijk instroom kanaal van onze kandidaten. Hiermee helpen we mensen oprecht verder. Op langere termijn worden we hier ook weer voor beloond. Onze kandidaten van vroeger zijn namelijk onze klanten van nu.” De locatie speelt hierin een belangrijke rol geeft Maurtis aan. “Wij zoeken vanuit onze missie een omgeving die deze daadwerkelijk ondersteund. Waardoor we een sparringspartner kunnen zijn voor al onze stakeholders en waarin de kandidaat zich thuis kan voelen. Een laagdrempelige locatie waar de kandidaat makkelijk even binnen kan komen.”

Eigentijds

De vier kernwaarden van Studentflex, ‘Kritisch, Ondernemend, Verbindend en Eigentijds’, passen eigenlijk allemaal wel bij het Central District. Toch springt Eigentijds er voor ons uit. “Eigentijds staat voor trots zijn op hetgeen wat speelt en niet meegaan met wat van buitenaf wordt gearrangeerd.” Legt Maurits uit. “Het Groot Handelsgebouw is daar een goed voorbeeld van. Een gebouw dat grootsheid uitstraalt maar ook klein en bij de kern is gebleven. Het gaat met de tijd mee, maar blijft dicht bij zichzelf. Dat doen wij ook, zo plaatsen wij geen vacatures online en gaan wij niet mee in robotica. Wij vinden ‘blijf maar lekker jezelf dan ben je al gek genoeg’.” Ook in de rest van het gebied ziet Maurits de link met het begrip eigentijds. “Je ziet wel dat we tegen internationale allure aan het opklimmen zijn. De horeca, jongere mensen en de recente naam ‘Central District’, maar de nuchterheid blijft wel bovenaan staan. Het DNA verandert niet. Het jasje verandert misschien een beetje, maar het hart blijft hetzelfde. In de kern blijft een Rotterdammer ‘doe maar lekker normaal’. Wij hoeven bijvoorbeeld geen €10 voor een kop koffie te betalen.”

Goede horecavoorziening

Toch zou Maurits wel nog een ding veranderen als hij het één dag voor het zeggen zou hebben in het District. Met name in het Groot Handelsgebouw, wat hij als hét centrale middelpunt van het gebied ziet. “De kern is goed maar het blijft in dit gebouw een ‘stand alone’ achtige manier van werken. We hoeven ook niet allemaal met elkaar samen te gaan werken, maar ik zou wel pleiten voor een goede horecavoorziening die staat voor ontmoeten. Waarbij goede service en een laagdrempelig sfeer centraal staan. Dat creëert saamhorigheid en met elkaar in contact komen. De horeca in het gebied is nu veel gefocust op het verkeer van en naar het Centraal Station terwijl er juist zoveel potentie zit om de mensen die in het District zelf wonen en werken, te verbinden.”

Focus

Over zijn grootste ondernemer les heeft Maurits niet lang na te denken. “Focus” zegt hij lachend. “Je kan geen 100 ballen in de lucht houden. Focus je op 1 of 2 dingen en zoek mensen om je heen die jou op andere vlakken kunnen ondersteunen. Denk vooral in oplossingen en niet in problemen. Dan is alles te creëren wat je wil.” Naast focus komt wederom het belang van duurzame relaties in zijn antwoord terug. “Je moet goede mensen vinden en creëren, zodat je verder kan komen. Je denkt en hoopt dat je dezelfde persoon moet vinden als jezelf. Echter ben ik er veel meer achter gekomen dat je mensen moet vinden die jou juist versterken. Dingen doen waar jij minder goed in bent. Samen met Kasper ben ik daar nu (Kasper Klop is partner bij Studentflex en co-founder bij High Potential Academy, red.). Dat maakt dat het ondernemerschap ook minder eenzaam is.” Samenwerken, betekent ook af en toe een stapje terug voor Maurits. “Positivisme en veel energie geven zit in me. Soms moet ik ook even een stapje naar achter, want je doet het samen en je moet er niet vanuit gaan dat mensen in dezelfde versnelling als jij zitten. Ook door de evolutie in je eigen leven, kom je erachter dat er meer is dan in die 6e versnelling werken.”

Toekomst

De arbeidsmarkt is volop in beweging en we zijn dan ook benieuwd hoe Maurits naar de toekomst kijkt. “We willen nog meer een klankboard zijn voor onze stakeholders. Doormiddel van onderzoek en whitepapers op thema’s die spelen bij de opdrachtgever en bij de kandidaten. Ook willen we kandidaten nog meer ondersteunen bij het ontwikkelen van soft- en tech skills, zodat we ze beter klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Kandidaten die tech savy zijn juist de communicatie en leiderschap skills meegeven en kandidaten die communicatief sterk zijn meer de tech skills bijbrengen.” Maurits legt uit dat hij langzaam een gap ziet ontstaan in de arbeidsmarkt. De interesse van de jongere generatie (Generatie Z), naar corporate bedrijven, neemt steeds meer af. “De aantrekkingskracht is er nog wel, dat komt met name door de ouders van deze generatie, maar het gat om in te stromen wordt steeds groter.” Om dit gat te dichten moeten niet alleen de kandidaten bepaalde skills bijgebracht worden, ook vraagt dit om een transformatie van bedrijven geeft Maurits aan. “Met name het selecteren van kandidaten gaat vaak nog op basis van capabilities, terwijl juist intrinsieke motivatie steeds belangrijker wordt. Wij geloven veel meer in de drive van de mens en minder in de capabilities, die zijn namelijk aan te leren.” Maurits legt uit dat tech bedrijven als Van De Bron, Uber, Bloomon, klanten van Studentflex, al veel meer op deze manier naar kandidaten kijken. “Wij zien onze rol in de toekomst om nog meer die verbinding aan beide kanten te faciliteren. Wij zijn als het ware de lijm tussen de opdrachtgever en kandidaat.” Naast Studentflex heeft Maurits dan ook een 2e bedrijf “High Potential Academy” dat naadloos aansluit op deze missie. “Hierin begeleiden we studenten in hun zoektocht, op basis van die intrinsieke motivatie. Wij geloven in zij-instromers. Laat studenten alvast wat werk verzetten en neem ze vervolgens aan als ze klaar zijn met hun studie. Dit is een laagdrempelige manier van samenwerken, waardoor je langzaam aan het instromen bent en je aan beide kanten alvast een duurzame relatie opbouwt.”

Uitdagingen

Het huidige selectieproces van bedrijven, met name het selecteren op basis van capaciteiten, brengt nog een belangrijke uitdaging met zich mee. “Om een creatievere dynamiek binnen de maatschappij en arbeidsmarkt te creëren moeten meer mensen van diverse achtergronden een gelijke kans krijgen op de arbeidsmarkt. Echter leiden universiteiten alleen een bepaald slag mensen op. Mensen die het zich kunnen veroorloven om te studeren.” Maurits doelt hierbij niet alleen op de financiële middelen. “Tijd is hierin het probleem. Jongeren die uit een gezin komen waarbij er niet genoeg financiële middelen zijn om te studeren, moeten al vroeg gaan werken om het gezinsinkomen op pijl te houden.” Er is dan simpel weg dus geen tijd om te gaan studeren, legt hij uit, ook al ontvangen ze een studiebeurs. “In Amerika zijn ze hier al mee bezig, met beurzen die ook voorzien in een extra bijdragen voor het gezinsinkomen.” Door de aanpak om meer vanuit het karakter van de mens te gaan selecteren, worden meer gelijke kansen op de arbeidsmarkt gecreëerd. “Voor ons is dit dé tool waarbij iedereen, met welke achtergrond dan ook, een professionele bijbaan kan krijgen.” Deze aanpak levert bedrijven juist ook veel meer op legt Maurits uit. “Wij geloven dat hierdoor bedrijven uiteindelijk ook een veel beter product leveren. Meer diversiteit brengt nieuwe perspectieven waardoor een product beter wordt geoptimaliseerd voor een gehele samenleving.” Volgens Maurits is Rotterdam hierin heel belangrijk. “In Rotterdam zijn we multicultureler neergezet” o.a. door de bombardementen en wederopbouw van de stad. “Die culturele samenleving wordt hier heel erg omarmd. Dit in combinatie met het ondernemerschap in de stad, ontplooid diverse initiatieven om een diverse werkmaatschappij te creëren. Zo zien we bijvoorbeeld dat de Erasmus bezig is om al die culturen dezelfde positie binnen de arbeidsmarkt te geven.” Maurits geeft aan dat hier ook nog een grote uitdaging voor zijn organisatie ligt. “Hier willen we en moeten we iets mee doen. Het is van belang om onze community verbreden.”

Nieuw perspectief

Door het interview heen lezen we veel over de kracht van duurzame relaties opbouwen. We merken dat dit heel erg verankerd zit in Maurits en de organisaties van Studentflex en High Potential Academy. “Je bekijkt de wereld vanuit je eigen perspectief en probeert deze altijd te spiegelen aan jezelf.” Zegt Maurits. “In Rotterdam heb ik mensen ontmoet, bar eigenaren, waar ik uiteindelijk een vriendschap mee ben gaan opbouwen. Stuk voor stuk hebben zij mijn perspectief veranderd.” Op de vraag wat de mooiste ontmoeting in het District is geweest, geeft Maurits dan ook geen antwoord maar een tip. Want hoe creëer je nou een mooie ontmoeting in je leven? “Ware ontmoetingen komen voort, binnen een omgeving die a-typisch zijn om op af te stappen. Loop bijvoorbeeld gewoon eens het kantoor bij je buren binnen. Ga eens op een vrijdag avond in de kroeg aan de bar zitten en kijk eens wie je tegenkomt. Kijk hoe de cultuur is, wie leeft daar, wie is de mens daar. Zo ging ik ook ondernemen. Ik ging gewoon de straat op en liep naar een vreemd iemand om mijn pitch te houden om te kijken of hij het begreep. Dat is zo waardevol voor je idee of concept.” Voor alle nieuwe ondernemers, bezoekers of bewoners van het district geeft Maurits ook als tip om eens buiten de comfortzone van het District te stappen. “Stap eens op de fiets en ga eens door Rotterdam fietsen. Kom eens uit het district er is nog zoveel meer. Ga een bal eten bij de ballentent aan de Maas. Verken de haven en pak eens een watertaxi. Trek je laarzen aan en probeer ook in de modder naar buiten te stappen. Het is een hele diverse stad met hele lelijke en mooie stukken Rotterdam. Probeer beide eens op te zoeken. Het is een stad die nog niet af is. Dat zie ik ook zelf door hoe ik ben opgegroeid. De ziel is geraakt, maar het is ook een kans geweest om iets nieuws op te bouwen, het ‘Manhattan aan de Maas’. Mooie ontwikkelingen maar het DNA blijft altijd nog steeds die havenstad.”

Niks meer missen van interviews, updates en events in en uit het Rotterdam Central District? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een inspirerende mail.