Toekomst
De arbeidsmarkt is volop in beweging en we zijn dan ook benieuwd hoe Maurits naar de toekomst kijkt. “We willen nog meer een klankboard zijn voor onze stakeholders. Doormiddel van onderzoek en whitepapers op thema’s die spelen bij de opdrachtgever en bij de kandidaten. Ook willen we kandidaten nog meer ondersteunen bij het ontwikkelen van soft- en tech skills, zodat we ze beter klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Kandidaten die tech savy zijn juist de communicatie en leiderschap skills meegeven en kandidaten die communicatief sterk zijn meer de tech skills bijbrengen.” Maurits legt uit dat hij langzaam een gap ziet ontstaan in de arbeidsmarkt. De interesse van de jongere generatie (Generatie Z), naar corporate bedrijven, neemt steeds meer af. “De aantrekkingskracht is er nog wel, dat komt met name door de ouders van deze generatie, maar het gat om in te stromen wordt steeds groter.” Om dit gat te dichten moeten niet alleen de kandidaten bepaalde skills bijgebracht worden, ook vraagt dit om een transformatie van bedrijven geeft Maurits aan. “Met name het selecteren van kandidaten gaat vaak nog op basis van capabilities, terwijl juist intrinsieke motivatie steeds belangrijker wordt. Wij geloven veel meer in de drive van de mens en minder in de capabilities, die zijn namelijk aan te leren.” Maurits legt uit dat tech bedrijven als Van De Bron, Uber, Bloomon, klanten van Studentflex, al veel meer op deze manier naar kandidaten kijken. “Wij zien onze rol in de toekomst om nog meer die verbinding aan beide kanten te faciliteren. Wij zijn als het ware de lijm tussen de opdrachtgever en kandidaat.” Naast Studentflex heeft Maurits dan ook een 2e bedrijf “High Potential Academy” dat naadloos aansluit op deze missie. “Hierin begeleiden we studenten in hun zoektocht, op basis van die intrinsieke motivatie. Wij geloven in zij-instromers. Laat studenten alvast wat werk verzetten en neem ze vervolgens aan als ze klaar zijn met hun
studie. Dit is een laagdrempelige manier van samenwerken, waardoor je langzaam aan het instromen bent en je aan beide kanten alvast een duurzame relatie opbouwt.”
Uitdagingen
Het huidige selectieproces van bedrijven, met name het selecteren op basis van capaciteiten, brengt nog een belangrijke uitdaging met zich mee. “Om een creatievere
dynamiek binnen de maatschappij en arbeidsmarkt te creëren moeten meer mensen van diverse achtergronden een gelijke kans krijgen op de arbeidsmarkt. Echter leiden universiteiten alleen een bepaald slag mensen op. Mensen die het zich kunnen veroorloven om te studeren.” Maurits doelt hierbij niet alleen op de financiële middelen. “Tijd is hierin het probleem. Jongeren die uit een gezin komen waarbij er niet genoeg financiële middelen zijn om te studeren, moeten al vroeg gaan werken om het gezinsinkomen op pijl te houden.” Er is dan simpel weg dus geen tijd om te gaan studeren, legt hij uit, ook al ontvangen ze een studiebeurs. “In Amerika zijn ze hier al mee bezig, met beurzen die ook voorzien in een extra bijdragen voor het gezinsinkomen.” Door de aanpak om meer vanuit het karakter van de mens te gaan selecteren, worden meer gelijke kansen op de arbeidsmarkt gecreëerd. “Voor ons is dit dé tool waarbij iedereen, met welke achtergrond dan ook, een professionele
bijbaan kan krijgen.” Deze aanpak levert bedrijven juist ook veel meer op legt Maurits uit. “Wij geloven dat hierdoor bedrijven uiteindelijk ook een veel beter product leveren. Meer diversiteit brengt nieuwe perspectieven waardoor een product beter wordt geoptimaliseerd voor een gehele samenleving.” Volgens Maurits is Rotterdam hierin heel belangrijk. “In Rotterdam zijn we multicultureler neergezet” o.a. door de bombardementen en wederopbouw van de stad. “Die culturele samenleving wordt hier heel erg omarmd. Dit in combinatie met het ondernemerschap in de stad, ontplooid diverse initiatieven om een diverse werkmaatschappij te creëren. Zo zien we bijvoorbeeld dat de Erasmus bezig is om al die culturen dezelfde positie binnen de arbeidsmarkt te geven.” Maurits geeft aan dat hier ook nog een grote uitdaging voor zijn organisatie ligt. “Hier willen we en moeten we iets mee doen. Het is van belang om onze community verbreden.”
Nieuw perspectief
Door het interview heen lezen we veel over de kracht van duurzame relaties opbouwen. We merken dat dit heel erg verankerd zit in Maurits en de organisaties van Studentflex en High Potential Academy. “Je bekijkt de wereld vanuit je eigen perspectief en probeert deze altijd te spiegelen aan jezelf.” Zegt Maurits. “In Rotterdam heb ik mensen ontmoet, bar eigenaren, waar ik uiteindelijk een vriendschap mee ben gaan opbouwen. Stuk voor stuk hebben zij mijn perspectief veranderd.” Op de vraag wat de mooiste ontmoeting in het District is geweest, geeft Maurits dan ook geen antwoord maar een tip. Want hoe creëer je nou een mooie ontmoeting in je leven? “Ware ontmoetingen komen voort, binnen een omgeving die a-typisch zijn om op af te stappen. Loop bijvoorbeeld gewoon eens het kantoor bij je buren
binnen. Ga eens op een vrijdag avond in de kroeg aan de bar zitten en kijk eens wie je tegenkomt. Kijk hoe de cultuur is, wie leeft daar, wie is de mens daar. Zo ging ik ook ondernemen. Ik ging gewoon de straat op en liep naar een vreemd iemand om mijn pitch te houden om te kijken of hij het begreep. Dat is zo waardevol voor je idee of concept.” Voor alle nieuwe ondernemers, bezoekers of bewoners van het district geeft Maurits ook als tip om eens buiten de comfortzone van het District te stappen. “Stap eens op de fiets en ga eens door Rotterdam fietsen. Kom eens uit het district er is nog zoveel meer. Ga een bal eten bij de ballentent aan de Maas. Verken de haven en pak eens een watertaxi. Trek je laarzen aan en probeer ook in de modder naar buiten te stappen. Het is een hele diverse stad met hele lelijke en mooie stukken Rotterdam. Probeer beide eens op te zoeken. Het is een stad die nog niet af is. Dat zie ik ook zelf door hoe ik ben opgegroeid. De ziel is geraakt,
maar het is ook een kans geweest om iets nieuws op te bouwen, het ‘Manhattan aan de Maas’. Mooie ontwikkelingen maar het DNA blijft altijd nog steeds die havenstad.”
Niks meer missen van interviews, updates en events in en uit het Rotterdam Central District? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een inspirerende mail.