Recap kennissessie #2 Het nieuwe normaal rondom kantoor?

Heb je al je routing met tape op de grond voor elkaar, genoeg plexiglas aangeschaft om een ieders bureau mee te kunnen voorzien en komt een schoonmaakprotocol voor de ‘high risk touch items’ eindelijk uit je printer rollen? Geweldig want dat betekent dat we door kunnen naar kennissessie #2: Het nieuwe normaal rondom kantoor?



Recap kennissessie #2 Het nieuwe normaal rondom kantoor?

Heb je al je routing met tape op de grond voor elkaar, genoeg plexiglas aangeschaft om een ieders bureau mee te kunnen voorzien en komt een schoonmaakprotocol voor de ‘high risk touch items’ eindelijk uit je printer rollen? Geweldig want dat betekent dat we door kunnen naar kennissessie #2: Het nieuwe normaal rondom kantoor?

In deze kennisuitwisseling van leden van vereniging Rotterdam Central District spraken we donderdag 30 april over de gevolgen voor de buitenruimte in een 1,5meter samenleving. Of het daadwerkelijk zo ver komt, is natuurlijk nog (steeds) afwachten. Deze sessies zijn dan ook vooral bedoeld om met elkaar te bespreken waar je zoal tegen aan loopt in de voorbereidingen. Niemand heeft de pasklare antwoorden paraat, maar met elkaar vanuit verschillende bedrijven komen we wel tot nieuwe inzichten.

Voor kennissessie #2 kregen twee inleiders de tijd voor een wat ruimere introductie. André de Wit en Jorn Wemmenhove. André is werkzaam voor de Gemeente Rotterdam als adviseur op gebied van mobiliteit en gebiedscoördinator van het Centrum. Daarnaast ook betrokken bij het loopbeleid van de stad. Jorn Wemmenhove is mede-oprichter en creatief strateeg van Humankind, het bureau voor stedelijke verandering. Humankind's missie is om steden te creëren op maat van de mens, goed voor onszelf, anderen en onze planeet. Hun creatieve, multidisciplinaire aanpak combineert stedenbouw, sociale innovatie en transitie management om visies te veranderen in actie.

Het is interessant om te zien hoe mobiliteit in de stad is veranderd sinds Corona. Minder auto’s, meer vrachtverkeer, een stukje minder fietsen en een drastische afname van het Openbaar Vervoer. Mobiliteitsprojecten om de stad autoluwer te maken, worden nu naar voren gehaald. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe verkeerssituatie bij Kruisplein. Ook zelf merkte André met een wandeling door de stad dat het lang niet overal mogelijk is om elkaar op 1,5meter te passeren. Dat creëert een gevoel van onveiligheid die niet wenselijk is. Thuiswerken zal enerzijds de druk verminderen, maar brengt wellicht weer een andere mobiliteit op gang.

We zouden de buitenruimte echter ruimer kunnen beschouwen. Hoe bevordert de buitenruimte onze kwaliteit van leven? Hoe zorgen we dat we daarmee het beste talent van buiten aantrekken? Een goed vestigingsklimaat heeft alles te maken met de buitenruimte. Een oproep die klinkt vanuit de inleiding: Bemoei je dus met je straat!

Toch zijn de problemen die in deze kennissessie #2 naar voren komen zeer concreet. Meerdere bedrijven geven aan toch met name in RCD gevestigd te zijn vanwege de bereikbaarheid met het OV. Natuurlijk zal thuiswerken de druk enigszins verlichten, maar dat geldt lang niet altijd en zeker niet voor alle bedrijven. Hoe zorgen we dat ons bedrijf nog steeds goed toegankelijk blijft? Waar eerst medewerkers werden gestimuleerd met het OV te komen, zien we nu de comeback van de auto.

Er wordt overwogen om toch maar weer een paar leaseauto’s beschikbaar te stellen. Er zullen dus andere vervoersreizen worden gemaakt. Dat geldt voor iedere stroom; klanten, medewerkers, gasten, etc.

Het is een enorme kans om de deeleconomie definitief door te zetten in het Rotterdam Central District. Er zijn al plannen om veel elektriciteitspalen voor auto’s in de Kruisplein garage te faciliteren, maar dat duurt nog jaren. En als iedereen al met de auto wil komen is maar de vraag of er wel genoeg parkeercapaciteit is. Een duidelijk overzicht per parkeergarage ontbreekt en onderling is er weinig samenwerking. Een P + R vanaf Meijersplein naar het gebied een alternatief?

Misschien kunnen we meer openbare ruimte creëren. Of moeten we meer vertrouwen hebben in het OV. Wellicht kunnen we met elkaar in time-slots afstemmen wie wanneer komt met hoeveel. In veel gevallen zullen we het in ieder geval meer samen moeten doen dan voorheen. Er is afstemming nodig.

Wellicht zouden we vanuit vereniging RCD met het netwerk dat er is de juiste partijen bij elkaar kunnen zetten om de mobiliteitsproblemen het hoofd te bieden. Een aantal bedrijven gaan dan ook na de kennissessie met elkaar om de tafel. Het zou toch mogelijk moeten zijn om ondanks de afname van OV én tegelijkertijd het verminderd aanwezig hoeven zijn op kantoor de bereikbaarheid van RCD optimaal te houden?

Wil je deze kennissessie terugkijken? Mail dan naar info@rotterdam-centraldistrict.nl voor de video. Alleen voor leden.

Donderdag 7 mei is er een nieuwe kennissessie. Deze keer in samenwerking met Venture Cafe en CIC Rotterdam. Deze sessie is in het engels en zal ook toegankelijk zijn voor niet leden. Meer info vind je hier. Wil je hierbij zijn? Dat kan, meld je nu aan:

RCD Kennissessie #3