Recap kennissessie #1 Het nieuwe normaal op kantoor?



Recap Kennissessie #1: de 1,5 meter samenleving
Afgelopen donderdag 23 april deelde verschillende leden van vereniging Rotterdam Central District kennis met elkaar uit. Want hoe gaat eenieder in vredesnaam om met de situatie omtrent Covid19 op kantoor? We danken onze inleiders Fleur van Bruggen (Unilever) en Marco Clarijs (CBRE) op het thema. Het werd een boeiend uur waarin vanuit verschillende achtergronden problematiek, oplossingen en andere gedachten werden gedeeld. We hebben geprobeerd om de hoofdzaken onder elkaar te zetten in deze recap kennissessie #1.

Massaal bestellen we plexiglas en zetten we strepen op de vloer om voldoende afstand te houden. Het kan echter zomaar zijn dat we rekening moeten houden dat we nooit meer terug zullen gaan naar de oude situatie op kantoor. Hoewel niemand de waarheid in pacht heeft en de tijd veranderlijker lijkt dan ooit, is het niet ondenkbaar om in je kantoor keuzes te maken die gericht zijn op de lange termijn. Het is de vraag of het nog nodig is om met z’n allen iedere dag op kantoor te zijn. De ervaring van sommige deelnemers leert dat Zoomvergaderingen hier en daar toch eigenlijk best wel handig zijn en enorm veel reistijd bespaard. Wie heeft er nu nog zin om in de file te staan als je afspraken ook online kunt afdoen? De digitale wereld heeft definitief zijn intrede gedaan in ons werk en privé. Dit gaat niet alleen over flexibiliteit maar ook over duurzaamheid. Kortom, de korte termijn dwingt ons om nu te handelen maar het is raadzaam om verder te kijken dan vandaag de dag.

Maar tot welke concrete zaken lopen we nog meer aan in de zoektocht naar het nieuwe normaal op kantoor?
Bijvoorbeeld de catering. De kantine heeft in een 1,5meter samenleving bij lange na niet de capaciteit om iedereen te faciliteren en daarnaast is natuurlijk de vraag of dit wel Covid proof gegarandeerd kan worden. Iedereen zijn eigen lunchpakketje dan maar weer? Of op bestelling ieders lunch in de ochtend af te halen bij binnenkomst? Kunnen we een centraal Take Away/ lunch bezorgpunt organiseren?

Wie zorgt ervoor dat vergaderruimtes of flexplekken na iedere sessie weer worden schoongemaakt? Of vragen we die verantwoordelijkheid van onze eigen werknemers en collega’s. Je laat je plek ten alle tijden weer schoon achter. Hebben we in de gaten wat de high touch items zijn op kantoor en worden deze intensiever gereinigd? Als bedrijf wil je een veilig gevoel creëren bij je medewerkers. Een helder protocol zal daarbij helpen.

Ook de logistiek en routing komen voorbij. Waar eerst werd gestimuleerd om zoveel mogelijk met het OV te reizen, nu liever toch maar weer met de auto of fiets. Maar waar is er voldoende parkeermogelijkheid? En hoe leid je de mensenstroom in goede banen? Een aantal organisaties zijn hiervoor al diverse opties aan het verkennen, van het aanschaffen van elektrische fietsen aan personeel, reizen tussen verschillende tijd-slots tot aan vaste dagen thuiswerken. Echter wat betekent dit voor mobiliteit in het gebied en wat zijn de plannen vanuit de Gemeente hiervoor? Hetzelfde geldt natuurlijk voor de routing in de gebouwen. Uiteraard zijn er nog steeds trappen die de lift kunnen ontzien. Daar word je lekker fit van maar zal ook niet altijd de oplossing zijn zo klinkt het.

Op dit moment zijn er meer vragen dan antwoorden. Hoe de kantooromgeving er ook uit komt te zien, we missen onze collega’s toch wel een beetje. Sommige werkgevers informeren wekelijks met een enquête naar de omstandigheden thuis. Voelen mensen zich alweer veilig om aan het werk te gaan. Bij de ander zijn er speciale apps aangemaakt om de borrelpraat van de koffiemachine ook door te kunnen laten gaan.

We besluiten een uur waarin we met elkaar veel verschillende zaken tegen elkaar aan hebben kunnen houden. Je kunt niet alles in je eentje bedenken. We zullen dit gesprek de komende weken dus blijven voeren met elkaar.

We danken tot slot alle deelnemende partijen: Unilever, CBRE, Brink Groep, Theater Rotterdam, Marriot Rotterdam, Maarsen Groep, Greenchoice, Van der Stap Notarissen en LaatBloeien.

Documenten die gedeeld zijn in de sessie door Manouk de Weert van Brink Groep:
<b>Roadmap naar een succesvol 1,5 meter kantoor</b>
<b>Corona Impact Assessment</b>
De inzichten die Marco Clarijs (CBRE) met ons deelde over de werk trends die nu in versnelling zijn gekomen, zijn hier terug te lezen:
<b>The Office Reset</b>
De volgende kennissessie is op 7 mei april van 15.00 – 16.00uur.

RCD Kennissessie #3