OVER Amber

Wij geloven dat delen, het nieuwe bezit is. Zeker bij auto’s. We zien dat auto’s zo’n 95% van de tijd stil staan. In de file, in parkeergarages of thuis op de oprit. Dat kan en moet anders. Daarom hebben wij een deelauto platform ontwikkeld met 100% duurzame auto’s. Onze drivers hebben de vrijheid om te rijden waar en wanneer zij dat willen. Wij bieden de garantie dat de deelauto er altijd en overal voor ze is. Dus het gemak van een eigen auto maar niet de lasten. Wij noemen dat ‘freedom far beyond car ownership’. En dat is de missie waarvoor we iedere dag ons bed uit komen!

Het verhaal van Amber

Ons verhaal begon in Eindhoven. Als studenten aan de TU zagen wij steeds meer elektrische auto’s door de stad rijden. Veel, maar niet genoeg. Wat in onze ogen miste, was een compact en vooral betaalbaar model. Een elektrische auto voor iedereen. Alleen daarvoor zouden mensen hun benzineauto’s laten staan. Maar uiteindelijk hebben we geen auto gebouwd maar Amber opgericht. Waarom? Uit onze marktvalidatie bleek dat mensen niet zozeer een andere auto wilden, maar dat ze zich in alle vrijheid van A naar B konden bewegen. Dat werd onze missie. En dat was het begin van Amber.

Niet afwachten, maar gaan

Wij: Hans, Steven en Joep. Studiegenoten en autofreaks. En Merien, overtuigd dat in de toekomst iedereen elektrisch zal rijden, maar eerst moest aan de industriekant nog een slag worden gemaakt. We zouden de markt bestormen met een compacte, door ons zelf te ontwikkelen elektrische auto. Beter en zuiniger dan wat er al was. Zelfrijdend! Maar ambitie, drive en technologische kennis wonnen het uiteindelijk niet van ons realisme. Een nieuw automerk vraagt om een dealernetwerk. Om aftersales. Om service en garanties. Een auto moet immers rijden. Altijd. We kwamen tot de conclusie dat we de autobezitter nooit 100% zekerheid zouden kunnen bieden. En dat was wel ons doel en missie. Een compacte, energiezuinige elektrische auto bouwen is één. Maar zo’n auto in de markt zetten, met alles wat erbij komt kijken, dat bleek een stap te ver.

Wat nu?

We besloten de auto niet te verkopen, maar te delen. Door te delen kan elke auto optimaal worden benut. Het is dé oplossing voor het overschot aan auto’s en het tekort aan parkeerruimte. Op de particuliere markt ontstonden al initiatieven om auto’s te delen, maar de zakelijke markt bleef achter. Terwijl ook daar de meeste auto’s het grootste deel van de dag stil staan. Dát werd onze missie, focus leggen op de zakelijke markt. Dat heeft ons veel gebracht: snelle groei, mooie werkgevers die oprecht een bijdrage willen leveren aan de CO2-reductie. Toch hebben we begin 2020 besloten om ons opnieuw op de consumentenmarkt te richten. Met als resultaat dat iedereen met Amber kan rijden. Want alleen samen kunnen we impact maken!

Deelauto’s voor iedereen

Van auto’s bouwen switchten we naar auto’s delen. Meer zakelijke rijders in deelauto’s. Elektrisch, uiteraard. Vanaf dat moment ging het snel. We zochten en vonden een betrouwbare elektrische auto met een geweldig karakter. De BMW i3 heeft het gemak van een stadsauto en de uitstraling die past bij de zakelijke markt. Luxe, duurzaam en betrouwbaar. Wij spitsten ons toe op het ontwikkelen van een fantastisch deelautoplatform. Een tool die klanten volledig faciliteert en ontzorgd. Want alleen als je 100% zekerheid hebt:

dat je auto er staat als jij ‘m nodig hebt,
dat je kunt rijden zo ver als jij wilt,
dat we je nooit laten staan,
alleen dán is ‘delen’ een volwaardig alternatief voor ‘hebben’.
Sinds eind 2019 kan iedereen met ons rijden. Particulier en zakelijk. De enige voorwaarde is een geldig rijbewijs.

Al onze passie, know-how en overtuiging komen samen in de Amber app. Gebruikers reserveren, starten, parkeren en laden er hun Amber mee op. Ze vertrouwen erop en dat is terecht. Want achter de schermen zorgt een team van ultiem gemotiveerde mensen ervoor dat jij als gebruiker nooit teleurgesteld wordt. Al moet de directievergadering ervoor onderbroken worden, jouw auto staat er.

 

HET LAATSTE NIEUWS


21 maart 2015

Ook nieuws?

Heeft u ook nieuws? Informeer ons over zaken die betrekking hebben op Rotterdam en RCD.
3 maart 2023

Regio van de toekomst

YES!Delft en MRDH zijn een samenwerking gestart om uit te zoeken wat de rol robotica kan spelen in het publieke domein. Aan welke soort hybride robotica toepassingen moet je denken?
LID WORDEN